Å bygge en digital strategi for rekruttering betyr mer enn bare å legge ut ledige stillinger på Finn.no og andre karrieresider. La oss ta en titt på den nye trenden som fikk en sterk oppsving fra mars 2020, og som fortsetter å øke.
For du som er arbeidsgiver er det på tide å bygge en robust, digital rekrutterings-strategi, og aller først må du se på det store bildet. Forstå alle deler som er involvert, se på hva som må gjøres manuelt og hva som kan automatiseres – og sett deretter sammen din egen ansettelsesstrategi.
Hva er digital rekruttering?
Digital rekruttering går langt utover å legge ut ledige stillinger på nettsteder for jobbutlysning og sosiale medier, selv om disse plattformene utvilsomt spiller en rolle. Digital rekruttering berører en hel rekke digitale verktøy og strategier som spenner over hele rekrutteringsprosessen – fra start til slutt.

Slike strategier inkluderer:
- Digitalt målrettet markedsføring av jobben
- Legg utlysningen ut på karrieresider
- Rekruttere via mobil
- Sosial rekruttering
Som du kanskje allerede har forstått så gjelder digital rekruttering prosessen med å bruke teknologi og internett for å finne, tiltrekke, analysere, velge og ansette kandidater for å fylle dine ledige arbeidsroller.
Det er en god mulighet for at du bruker en eller to av metodene som er oppført ovenfor. Men hvis du ikke bruker de fleste så er du sannsynligvis langt unna å ta i bruk en hel-digital rekrutteringsstrategi.
Hva er fordelene med digital rekruttering?
Før vi går nærmere inn på hvordan du utfører en digital rekrutteringsstrategi, vil du se at det er mange fordeler på hvorfor du skal gjøre det:
- Omfattende rekkevidde: Du kan nå langt flere eksterne søkere, inkludert internasjonale kandidater, så vel som mer passive kandidater om du velger digital rekruttering.
- Større effektivitet: Det tar mindre tid å skaffe, velge og ansette kandidater. Nemlig fordi kommunikasjon med potensielle kunder er langt mer håndterbar når du automatiserer deler av rekrutteringsprosessen på denne måten.
- En høyere avkastning: Selv om du må investere i å utvikle og implementere en digital rekrutteringsstrategi så vil avkastningen vanligvis være høyere enn de tradisjonelle rekrutteringsmetodene. Hvordan det? Vel, når den implementeres effektivt kommer du til å finne og ansette den beste kandidaten på kortere tid.
Skap og del relevant innhold
Du må avgrense utlysningen din slik at du kan kommunisere mer effektivt med forskjellige kandidatgrupper. Dette betyr at du må ta deg tid til å identifisere hvem dine ideelle kandidater er, og bruke profilen deres til å utarbeide annonsen.
For eksempel vil det kunne gi deg en pekepinn på hvor du bør dele stillingsannonsen:

- Bedriftens nettsted
- Eksterne blogger
- Bedriftens sosiale medie-kontoer
- Nyhetsbrevet deres
La oss gå tilbake til innholdet i utlysningen din igjen. Det er enormt mye du kan gjøre for å forbedre innholdet ditt og gjøre det ennå mer overbevisende, for eksempel:
- Bruke historier og attester fra dine nåværende ansatte
- Publisering av bransjens lønnsrapporter
- Poste bransjenyheter og oppdateringer på nettsiden- og sosiale medier-profilen deres
Dette er bare noen få av mange typer innhold du kan bruke for å markedsføre den ledige stillingen deres. Det er også verdt å merke seg at for å lage en interessant bedrifts-profil om firmaet deres, må du identifisere behovet til kandidatene dine og gi dem en løsning. En del av dette er å sette deg inn i hvordan du vil skille deg fra konkurrentene. Hva kan din arbeidsplass eller stilling tilby som ikke rivalen har?
Hvordan finne den perfekte kandidaten på en effektiv måte?
For å hjelpe deg med å gjøre stillingsannonsen vellykket, må du ha en bedre forståelse av din ideelle kandidat. Før du annonserer stillingen, kan du forkant ha funnet ut om kandidatens:
- Online vaner
- Interesser
- Generell livsstil
- Gjennomsnittlig forventet inntekt
Med denne informasjonen til disposisjon, klarer du bedre å lage informative bilder, infografikk eller videoer som forklarer og til slutt overbeviser den perfekte kandidaten om å søke på jobben hos dere.
Vi er i et digitalt skifte for effektiv ansettelse
Takket være bruken av internett og mobile enheter, er det i dag lettere enn noensinne å finne de dyktigste kandidatene. Selskaper er ikke lenger begrenset til en lokalavis eller oppslagstavle for å tiltrekke seg de beste talentene; Arbeidsgivere kan rekruttere nye ansatte rundt om i verden kun ved noen få tastetrykk fra komforten bak sin egen laptop.
Noen alternativer av digital rekruttering er plattformer du kanskje allerede kjenner til. Nettsteder som Facebook, Twitter og LinkedIn kan matche arbeidsgivere med potensielle kandidater, og mobilapper som LinkedIn Recruiter begynner å bli store aktører innen rekruttering. Og etterhver som ungdom og voksne født på 2000-tallet fortsetter å øke sin andel av arbeidsstyrken, vil disse verktøyene og plattformene bli enda viktigere.
